Podczas diagnozy dziecka specjalista stosuje różnorodne metody i narzędzia, takie jak ankiety, wywiady, obserwacje i testy psychologiczne. Informacje zebrane podczas tych ocen są analizowane i interpretowane w kontekście rozwojowym i społecznym dziecka.
Diagnoza dziecka może obejmować różne obszary, takie jak zdolności poznawcze, funkcjonowanie emocjonalne, zachowanie, relacje społeczne czy samopoczucie. Wynik diagnozy może pomóc w zrozumieniu przyczyn pewnych zachowań dziecka oraz w dostosowaniu odpowiednich strategii terapeutycznych lub interwencji, które mogą pomóc dziecku osiągnąć swój pełny potencjał. Ważne jest, aby diagnoza dziecka była przeprowadzona przez odpowiednio wykwalifikowanego specjalistę, który posiada wiedzę i umiejętności w zakresie oceny i terapii rozwojowej dzieci. Przygotowujemy dokumentację do Zespołów Orzekających przy Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych oraz do Zespołów Orzekających o Niepełnosprawności.
Oferta badań psychologiczno- pedagogicznych dla dzieci:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)Więcej…
1.Konsultacja psychologiczna – pogłębiony wywiad z rodzicami przeprowadzany przez psychologa celu zebrania informacji na temat dotychczasowego rozwoju, obserwowanych niepokojących objawów i mocnych stron. Jeżeli w trakcie konsultacji potwierdzi się ryzyko występowania całościowych zaburzeń rozwoju rodzice otrzymują do wypełnienia przez nich samych oraz przez nauczyciela – przesiewowy arkusz wywiadu ASRS. Po dostarczeniu wypełnionych kwestionariuszy oraz obliczeniu wyników psycholog planuje dalszą diagnozę dziecka.
Na wizytę rodzice powinni przygotować:
- książeczkę zdrowia do wglądu,
- kserokopię aktualnych wyników badań zdrowia dziecka, wcześniejszych wyników badań EEG, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badania słuchu, wypisów ze szpitala (jeśli dziecko było hospitalizowane) oraz inne posiadane przez rodziców badania medyczne,
- dokumentację z wcześniejszych badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych itp.,
- aktualną opinię z placówki, w której przebywa dziecko (żłobek, przedszkole, szkoła),
- nagrania niepokojących zachowań dziecka.
2. Diagnoza psychologiczna dziecka – przebiega podczas kilku spotkań, w skład których mogą wchodzić następujące działania: próby kliniczne, testy psychologiczne, obserwacja, test ADOS 2. Na podstawie ściśle określonych kryteriów diagnostycznych możliwe jest stwierdzenie i określenie stopnia całościowych zaburzeń rozwoju. O przebiegu i doborze testów decyduje psycholog prowadzący, po przeprowadzonej konsultacji psychologicznej. Celem diagnozy jest ocena funkcjonalna rozwoju dziecka z uwzględnieniem potencjału intelektualnego.
3. Konsultacja psychologiczna, która kończy proces diagnostyczny, polega na spotkaniu z rodzicami, przedstawieniu diagnozy psychologicznej wraz z omówieniem wyników badań.
4. Konsultacja u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży. Ma na celu ocenę stanu zdrowia dziecka oraz postawienie właściwej diagnozy. Postawienie diagnozy może obejmować 1-3 (lub więcej) wizyt.
Jeżeli psycholog zdecyduje w trakcie diagnozy psychologicznej, iż konieczna jest konsultacja lekarska to kieruje na nią dziecko wcześniej. W trakcie diagnozy może się okazać również, że dziecko potrzebuje konsultacji innych specjalistów.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)Więcej…
1.Konsultacja psychologiczna – pogłębiony wywiad z rodzicami mający na celu zebranie informacji na temat dotychczasowego rozwoju dziecka oraz obserwowanych przez rodziców niepokojących objawów.
Na wizytę rodzice powinni przygotować dostępną dokumentację medyczną dziecka – książeczkę zdrowia, aktualne badania lekarskie, wypisy i karty informacyjne ze szpitala, informacje i historie choroby dotyczące dotychczasowego leczenia psychiatrycznego oraz inne badania istotne dla procesu diagnostycznego, dostępną dokumentację psychologiczną z poprzednich lat i opinie przedszkolne lub szkolne.
2. Diagnoza psychologiczna dziecka – przebiega podczas kilku spotkań, w skład których mogą wchodzić następujące działania: próby kliniczne, testy psychologiczne, obserwacja, test IDS 2 – wybrane próby, które na podstawie ściśle określonych kryteriów diagnostycznych umożliwiają stwierdzenie występowania zaburzenia u dziecka. O przebiegu diagnozy decyduje psycholog po przeprowadzonej konsultacji psychologicznej.
A. Pierwsze spotkanie –polegające głównie na diagnozie funkcjonalnej z uwzględnieniem potencjału rozwojowego bazując na obserwacji klinicznej i wyników kwestionariusza CONNERS-3. Kwestionariusz Conners 3. Pierwsze w Polsce tak obszerne narzędzie do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących, które daje szereg możliwości, takich jak ocena funkcji wykonawczych, zastosowanie skal kontrolnych, identyfikacja obszarów nieprzystosowania, przesiewowa ocena objawów lęku i depresji oraz bezpośrednie powiązanie z systemem klasyfikacji zaburzeń DSM-5.
Zestaw kwestionariuszy Conners 3 umożliwia zebranie informacji od różnych osób, patrzących na problemy dziecka z różnych perspektyw (zawiera wersje dla rodzica, nauczyciela i do samoopisu). Kwestionariusze przeznaczone są do badania dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat.
B. Drugie spotkanie – przeprowadzana jest ocena poziomu nadruchliwości, impulsywności i zaburzeń uwagi z wykorzystaniem wybranych prób – funkcje wykonawcze- IDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży. IDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży – wybrane próby – funkcje wykonawcze. Ocena funkcji wykonawczych w IDS-2
uwzględnia ich 3 podstawowe mechanizmy: hamowanie, pamięć roboczą i giętkość poznawczą. Testy mierzące funkcje wykonawcze wymagają fluencji słownej, podzielności uwagi (jednoczesnego wykonywania dwóch czynności) , hamowania i planowania reakcji. Przeznaczony do badania dzieci i młodzieży w wieku 5-20 lat.
C. Trzecie spotkanie – badanie psychologiczne mające na celu ocenę możliwości intelektualnych dziecka.
3. Konsultacja psychologiczna, która kończy proces diagnostyczny i polega na spotkaniu z rodzicami (bez dziecka), przedstawieniu diagnozy psychologicznej wraz z omówieniem wyników badań.
4. Konsultacja u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży. Mająca na celu ocenę stanu zdrowia dziecka oraz postawienie właściwej diagnozy.
ADOS-2 (narzędzie do oceny nasilenia cech spektrum autyzmu)Więcej…
Badanie kwestionariuszem ASRSWięcej…
Kwestionariusz ASRS jest przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Uwzględnia również kryteria diagnostyczne ASD z DSM-IV-TR; komentarz zamieszczony w podręczniku pozwala dostosować wnioski diagnostyczne do modyfikacji wprowadzonych w DSM 5. Kwestionariusz pozwala dodatkowo diagnozować deficyty w zakresie uwagi, czego nie obejmują główne osie diagnostyczne klasyfikacji zaburzeń DSM. Deficyty te, jak wynika z obserwacji klinicznej, współwystępują i osiowymi objawami ASD.
Badanie kwestionariuszem Conners-3Więcej…
Kwestionariusz Conners 3. Pierwsze w Polsce tak obszerne narzędzie do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących, które daje szereg możliwości, takich jak ocena funkcji wykonawczych, zastosowanie skal kontrolnych, identyfikacja obszarów nieprzystosowania, przesiewowa ocena objawów lęku i depresji oraz bezpośrednie powiązanie z systemem klasyfikacji zaburzeń DSM-5. Zestaw kwestionariuszy Conners 3 umożliwia zebranie informacji od różnych osób, patrzących na problemy dziecka z różnych perspektyw (zawiera wersje dla rodzica, nauczyciela i do samoopisu). Kwestionariusze przeznaczone są do badania dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat.
Dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia (specyficzne trudności wuczeniu się tj. problemy z czytaniem, pisaniem, liczeniem)Więcej…
Pojęcie „trudności szkolnych” stanowi szeroką kategorię diagnostyczną. W Polsce często mówimy o syndromie zaburzeń uczenia się czytania i pisania (dysleksja rozwojowa), w którym można wyróżnić takie formy trudności jak: Dysleksja –zaburzenia w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu. Dzieci czytają powoli, niepewnie, błędnie odczytują wyrazy (opuszczając lub dodając litery lub sylaby), długo utrzymuje się czytanie sylabami lub głoskami. Dysortografia – zaburzenia w komunikowaniu się za pomocą pisma, szczególnie z opanowaniem poprawnej pisowni. Dzieci zapisują wyrazy niezgodnie z zasadami ortografii, często piszą w sposób fonetyczny (tak jak słyszą). Dysgrafia – zaburzenia w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma powiązane z nieprawidłowościami w rozwoju motorycznym. Dzieci z dysgrafią mają często nieczytelne pismo, a ich zapisy są niejednorodne pod względem kompozycji literowej.
Prócz trudności w uczeniu się dotyczących pisania i czytania u dzieci obserwujemy również trudności w nauce umiejętności arytmetycznych. Dyskalkulia – zaburzenia w opanowaniu pojęcia liczby, liczenia, wnioskowania matematycznego. Dzieci z dyskalkulią stosują strategie liczenia charakterystyczne dla dzieci o niższym wieku życia oraz potrzebują więcej czasu na wykonanie operacji matematycznych.
Symptomy trudności w uczeniu się często już są widoczne w okresie przedszkolnym i pozwalają prognozować możliwość wystąpienia zaburzeń. Specjalistyczna diagnoza w celu potwierdzenia lub wykluczenia ryzyka zaburzeń uczenia się może być już prowadzona u dzieci pięcioletnich. Diagnozę trudności szkolnych można prowadzić na każdym poziomie edukacyjnym. Do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się w naszej placówce wykorzystywane są testy: Dzieci w wieku 7-9 lat
- Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 7-9 lat PTPiP (BATERIA 7/9). Test przeznaczony jest do diagnozy przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu, w tym ryzyka dysleksji i dysortografii.
- Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) lub IDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzież – wybrane próby-moduł inteligencji. Badanie zdolności intelektualnych.
Dzieci w wieku 10-12 lat - Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 10-12 lat PTPiP (BATERIA 10/12). Test przeznaczony jest do diagnozy przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu, w tym dysleksji, dysortografii i dysgrafii.
- Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 10-12 lat PTPiP. Pierwsza w Polsce, psychometryczna bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów na drugim etapie edukacyjnym (klasy IV-VI SP).
- Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) lubIDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży – wybrane próby-moduł inteligencji lub Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella – (CFT 20-R) iWS/ZF-R Test Słów i Test Liczb Rudolfa H.Weiβa. Badanie zdolności intelektualnych.
Dzieci w wieku 13-15 lat
- Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 13-15 lat PTPiP (BATERIA 13/15). Test przeznaczony jest do diagnozy przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu, w tym dysleksji, dysortografii i dysgrafii.
- Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) lubIDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży – wybrane próby-moduł inteligencji lub Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella – (CFT 20-R) iWS/ZF-R Test Słów i Test Liczb Rudolfa H.Weiβa. Badanie zdolności intelektualnych. O wyborze testu decyduje specjalista po przeprowadzonej konsultacji.
Neuroflow (diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego – CAPD)Więcej…
- w skupieniu uwagi
- w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
- z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
- z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
- proszą często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
- często sprawiają wrażenie nieobecnych
- chorowały na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miały przerośnięty migdałek gardłowy.
Mimo, że podstawowe badania słuchu często nie wykrywają żadnych nieprawidłowości (prawidłowy słuch fizjologiczny), dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego mają duże problemy z koncentracją uwagi słuchowej i rozumieniem tego co się do nich mówi, szczególnie w hałasie, czyli np. w grupie klasowej. Zaburzone słyszenie utrudnia im efektywną komunikację i naukę. Zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą towarzyszyć innym zaburzeniom rozwojowym, takim jak: opóźniony rozwój mowy, specyficzne zaburzenia rozwoju językowego (SLI), zaburzenia uwagi bez nadreaktywności (ADD) lub zaburzenia uwagi z nadreaktywnością (ADHD), trudności w uczeniu się.
Każdy etap treningu słuchowego poprzedzony jest diagnozą wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow przeprowadzoną przez certyfikowanego terapeutę metody Neuroflow®.Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego rodzice otrzymują raport z badania zawierający wyniki dziecka, ich analizę oraz posumowanie i zalecenia dla nauczycieli. Jeśli rodzice podejmą decyzję o rozpoczęciu treningu Neuroflow, wówczas zespół APD Medical na podstawie zebranych danych proponuje indywidualnie dopasowany do potrzeb dziecka zestaw ćwiczeń. Ćwiczenia oparte są na konkretnym materiale językowym. przykładowy przebieg terapii terapeuta demonstruje podczas spotkania w poradni.
Neuroflow ATS® jest aktywną formą treningu, sprofilowanego odmiennie dla każdego z podtypów klinicznych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Trening realizowany jest on-line na specjalnie do tego stworzonej platformie internetowej. Terapia odbywa się w domu dziecka pod kontrolą rodzica. Sesje treningowe mają miejsce 3 razy w tygodniu przez około 8 tygodni (jeden etap), przy czym każda z nich trwa ok. 20-25 min. Stopień trudności zadań dostosowywany jest do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Jeśli dziecko ma trudności w pracy z rodzicem w domu lub nie jest to możliwe czasowo, trening Neuroflow można przeprowadzić w poradni. Dziecko uczestniczy wówczas w zajęciach 2 razy w tygodniu.
Ilość etapów potrzebnych do uzyskania poprawy funkcjonowania w sferze słuchowej i zmniejszenia
nasilenia objawów CAPD zależy od indywidualnych postępów dziecka. Cały trening trwa zwykle od 12 do 24 tygodni każdy kolejny etap treningu słuchowego poprzedzony jest wizytą kontrolną. Podstawą do rozpoczęcia diagnozy i terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego jest dostarczenie aktualnego badania słuchu fizjologicznego. Do rozpoczęcia terapii w domu potrzebny jest podstawowy sprzęt komputerowy: komputer stacjonarny lub laptop, słuchawki stereofoniczne i dostęp do Internetu.
KORZYŚCI TERAPII NEUROFLOW
Aktywny Trening Słuchowy metodą Neuroflow® usprawnia:
- różnicowanie dźwięków mowy, naukę czytania i pisania, naukę języków obcych
- utrzymanie uwagi na głosie nauczyciela szczególnie w szumie i hałasie
- podzielność uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób, lub gdy należy słuchać nauczyciela i jednocześnie robić notatki
- wydłuża pamięci słuchową
- rozwija mowę, prawidłową artykulację i melodię języka (prozodię).
W efekcie skutkuje poprawą wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową.
Bardzo często po zakończeniu terapii Neuroflow obserwowane są u dziecka inne korzystne zmiany takie jak:
- poprawa pewności siebie
- wzrost samooceny
- obniżenie poziomu stresu przy wykonywaniu trudnych zadań
- poprawa komunikacji z rówieśnikami, polepszenie relacji społecznych.
Informację opracowano wykorzystując materiały opracowane przez APD Medical Spółka z.o.o.
Badanie rozwoju intelektualnegoWięcej…
Badanie rozwoju intelektualnego ma na celu ocenę inteligencji i zdolności poznawczych. Do diagnozy rozwoju intelektualnego w naszej placówce wykorzystywane są testy:
- Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5). Test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze. Przeznaczony jest do badania dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 18 lat oraz dorosłych.
- IDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży – wybrane próby-moduł inteligencji. Oprócz badania inteligencji ogólnej IDS-2 daje możliwość oceny stopnia niepełnosprawności intelektualnej. Przeznaczony do badania dzieci i młodzieży w wieku 5-20 lat.
- Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella – (CFT 1-R).Test bada inteligencję ogólną niezależną od czynników kulturowych. Stosowany jest w opiniowaniu diagnozy ryzyka dysleksji, trudności szkolnych oraz deficytów motywacyjnych. Przeznaczony do badania dzieci w wieku 4-9 lat.
- Test Słownikowy dla Dzieci (TSD). Bada zakres mowy biernej i czynnej, który jest jednym ze wskaźników inteligencji skrystalizowanej, czyli zdolności umysłowych, które rosną wraz z wiekiem i zdobywanym doświadczeniem oraz wiedzą. Przeznaczony do badania dzieci w wieku 4-7 lat i stanowi dopełnienie diagnozy testem CFT 1-R.
- Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella – (CFT 20-R). Służy do pomiaru inteligencji ogólnej (wrodzonej). Zadania wymagają rozumowania indukcyjnego na materiale geometrycznym. Stosowany jest do badania dzieci i młodzieży w wieku 8-19 lat oraz dorosłych.
Ogólne badanie rozwojuWięcej…
Badanie ma na celu wszechstronną ocenę zdolności poznawczych i kompetencji jak np. umiejętności psychomotoryczne, kompetencji społeczno-emocjonalnych, kompetencji szkolnych. Do diagnozy ogólnego rozwoju w naszej placówce wykorzystywane są testy: IDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży. Test umożliwia wszechstronną ocenę zdolności i kompetencji dzieci i młodzieży w wieku 5-20 lat. Bateria testów bada zdolności poznawcze (inteligencję, funkcje wykonawcze) i kompetencje (umiejętności psychomotoryczne, kompetencje społeczno-emocjonalne, kompetencje szkolne i postawę wobec pracy).
ABAS 3Więcej…
System Oceny Zachowań Adaptacyjnych to narzędzie umożliwiające kompleksową ocenę zachowań adaptacyjnych niezbędnych do efektywnego i niezależnego funkcjonowania w społeczności. Kwestionariusz składa się z 5 wersji: dwóch dla rodzica i dwóch dla nauczyciela (0-5 lat oraz 5-21 lat), oraz wersji do samoopisu przeznaczonej do badania osób w wieku od 16 do 21 lat. Każda z wersji składa się z 10 skal opisujących różne aspekty funkcjonowania adaptacyjnego: Komunikacja, Życie w społeczności, Umiejętności funkcjonalne, Życie domowe, Życie szkolne, Zdrowie i bezpieczeństwo, Wypoczynek, Samoobsługa, Kierowanie sobą, Uspołecznienie, Motoryka (do 5 roku życia), Praca (od 16 roku życia). ABAS-3 jest pierwszym w pełni znormalizowanym narzędziem na polskim rynku testów służącym do oceny zachowań adaptacyjnych u dzieci i młodzieży. To przede wszystkim znakomite narzędzie do oceny poziomu przystosowania społecznego, które jest drugim ważnym kryterium, obok poziomu funkcjonowania intelektualnego, w diagnozie niepełnosprawności intelektualnej. Posiada także szereg innych zastosowań:
- pomoc w diagnozie i klasyfikacji zaburzeń rozwojowych i zaburzeń zachowania;
- diagnoza ograniczeń funkcjonalnych pojawiających się u dzieci i młodzieży z zaburzeniami i
niepełnosprawnościami; - narzędzie dokumentujące konieczność otrzymania przez badaną osobę określonych form
wsparcia; - w procesie planowania i monitorowania;
- ewaluacja określonych programów terapeutycznych lub badań nad efektywnością terapii.
Poziom gotowości szkolnejWięcej…
Badanie polega na ocenie zdolności poznawczych, społeczno-emocjonalnych i fizycznych, które pozwalają sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę. Do diagnozy gotowości szkolnej w naszej placówce wykorzystywane są testy: Bateria 5-6 R. Bateria przeznaczona jest do diagnozy psychologiczno-pedagogicznej oraz oceny gotowości szkolnej dzieci 5-6 letnich. Narzędzie składa się z testów diagnozujących m.in.: funkcje wzrokowo-przestrzenne, funkcje słuchowo-językowe, orientację w przestrzeni, sprawność motoryki małej, sprawność motoryki dużej, rozwój umiejętności samoobsługowych, zdolność do kontroli emocji, rozwój społeczny, rozwój poznawczy.
Zaburzenia koncentracji uwagiWięcej…
Podczas spotkania wykonywane są próby kliniczne i analiza wypełnionych przez rodziców, nauczycieli i samego ucznia kwestionariuszy.
Kwestionariusz Conners 3. Pierwsze w Polsce tak obszerne narzędzie do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących, które daje szereg możliwości, takich jak ocena funkcji wykonawczych, zastosowanie skal kontrolnych, identyfikacja obszarów nieprzystosowania, przesiewowa ocena objawów lęku i depresji oraz bezpośrednie powiązanie z systemem klasyfikacji zaburzeń DSM-5. Zestaw kwestionariuszy Conners 3 umożliwia zebranie informacji od różnych osób, patrzących na problemy dziecka z różnych perspektyw (zawiera wersje dla rodzica, nauczyciela i do samoopisu). Kwestionariusze przeznaczone są do badania dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat. IDS-2 Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży – wybrane próby – funkcje wykonawcze. Ocena funkcji wykonawczych w IDS-2 uwzględnia ich 3 podstawowe mechanizmy: hamowanie, pamięć roboczą i giętkość poznawczą. Testy mierzące funkcje wykonawcze wymagają fluencji słownej, podzielności uwagi (jednoczesnego wykonywania dwóch czynności) , hamowania i planowania reakcji. Przeznaczony do badania dzieci i młodzieży w wieku 5-20 lat.
Trudności emocjonalneWięcej…
A.Badanie kompetencji społeczno-emocjonalnych małego dziecka 3-6 rok życia, 1 spotkanie. W skład spotkania wchodzi przeprowadzenie następujących kwestionariuszy:
- Skala Rozwoju Emocjonalnego (SkaRE). Tym narzędziem można badać dzieci w wieku 3;0-6;11. Składa się z trzech skal diagnostycznych: 1) Rozpoznawanie emocji, 2) Nazywanie emocji oraz 3) Emocje w sytuacjach społecznych.
- Kwestionariusz do diagnozy temperamentu (EAS). Kwestionariusz do diagnozy temperamentu rozumianego jako zespół dziedziczonych cech osobowości. Wersja dla dzieci od 3 do 11 lat zawiera cztery skale dotyczące: nieśmiałości, towarzyskości, aktywności i emocjonalności. Wyniki kwestionariuszy odwołują się do danych obserwacyjnych uzyskiwanych w jednej wersji od rodziców, w drugiej – od nauczycieli.
- Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu (ASRS). ASRS obejmuje szeroki zakres badań zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Uwzględnia również kryteria diagnostyczne z DSM-IV-TR.
- STAIC (Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci). Kwestionariusz pozwala zdiagnozować natężenie doświadczanego przez dziecko lęku sytuacyjnego (lęk jako stan) i lęku będącego względnie stałą charakterystyką osobowości (lęk jako cecha). Przeznaczony jest dla dzieci w wieku 10-14 lat.
- Kwestionariusz do diagnozy temperamentu (EAS). Kwestionariusz do diagnozy temperamentu rozumianego jako zespół dziedziczonych cech osobowości. Wersja dla dzieci od 3 do 11 lat zawiera cztery skale dotyczące: nieśmiałości, towarzyskości, aktywności i emocjonalności. Wyniki kwestionariuszy odwołują się do danych obserwacyjnych uzyskiwanych w jednej wersji od rodziców, w drugiej – od nauczycieli.
- Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży (CDI-2).Zestaw kwestionariuszy CDI 2 zawiera komplet narzędzi diagnostycznych, które zapewniają wszechstronną ocenę symptomów depresji u dzieci w wieku od 7 do 18 lat. CDI 2 umożliwia opis dziecka z trzech różnych perspektyw: samego dziecka, rodzica (lub opiekuna) i nauczyciela. CDI 2 może pomóc w identyfikacji dzieci i młodzieży cierpiących z powodu objawów depresyjnych. Dzięki temu, że zapewnia wskaźnik zakresu i nasilenia symptomów depresyjnych.
- Test IDS 2 – wybrane próby – kompetencje społeczno-emocjonalne. Moduł bada umiejętności rozpoznawania i regulacji emocji oraz doboru strategii społecznych. Przeznaczony jest do badania dzieci i młodzieży w wieku 5-20 lat.
B.Badanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka 7-15 roku życia
W badania psycholog może korzystać z następujących narzędzi diagnostycznych. O ich doborze decyduje po konsultacji (wywiadzie) z rodzicami: